M-LEARNING
1.0
PENDAHULUAN
Teknologi
maklumat dan komunikasi atau Information and Communicatio Technology (ICT) meliputi semua teknologi yang membantu
penyampaian maklumat seperti radio, televisyen, telefon mudah alih, komputer
dan internet. Perkara ini telah memberi kesan terhadap pendidikan dan kesannya
boleh dibahagikan kepada tiga fasa iaitu fasa penggantian, fasa peralihan dan
fasa perubahan (Willems, Stakenborg & Veugelers, 2000). Dalam fasa
penggantian, guru menjadikannya sebagai alat untuk sesi pengajaran dan
pembelajaran tanpa mengubah kaedah pengajaran, manakala di dalam fasa
peralihan, guru menggunakan ICT yang dapat merangsang perubahan kepada kaedah
pengajaran yang baru. Bagi fasa perubahan pula, melibatkan perubahan asas
terhadap peranan pelajar dan guru di dalam pengajaran dan pembelajaran.
Proses pengajaran dan pembelajaran
pada masa kini tidak lagi tertumpu di dalam bilik darjah semata-mata,
sebaliknya boleh berlaku di mana-mana sahaja dan pada bila-bila masa. Sistem
pendidikan telah mengalami satu lagi evolusi dalam teknologi pendidikan apabila
pembelajaran mudah alih atau Mobile
Learning diperkenalkan bagi meningkatkan tahap pengajaran dan pembelajaran.
Di Malaysia, M-Learning boleh
dikatakan masih baru dari aspek pelaksanaannya. M-Learning merupakan suatu konsep baru yang dilaksanakan dalam
proses pembelajaran. Ia menekankan kepada keupayaan untuk memudah alih proses
pembelajaran tanpa terikat kepada lokasi fizikal proses pembelajaran itu
berlaku (Kukulska-Hulme & Traxler, 2005)
Pembelajaran secara M-Learning telah terbukti
keberkesanannya di negara luar. Perkongsian nota di antara pelajar telah
dimudahkan dengan adanya alatan mudah alih seperti telefon pintar dalam
kalangan pelajar. Mereka tidak perlu lagi duduk di hadapan komputer peribadi
untuk memuat turun nota. Perkongsian nota telah dimudahkan dengan hanya
menggunakan wifi atau perkhidmatan jalur lebar yang disediakan oleh pembekal
perkhidmatan telefon mudah alih yang dilanggani dan memuat turun nota boleh
dilakukan di mana sahaja dan pada bila-bila masa. Selain itu, mengikut
Triantafillou, Georgiadou & Economides (2006), melalui kajian mereka
terhadap ujian yang dilakukan melalui alatan mudah alih dalam pendidikan
mendapati bahawa penilaian yang 3 dilakukan melalui ujian M-Learning
adalah lebih efektif dan efisyen kerana lebih menjimatkan masa berbanding
dengan ujian yang menggunakan kertas dan pensil.
2.0 KONSEP DAN DEFINISI
Mobile Learning
merupakan suatu konsep baru dalam proses pembelajaran dan menekankan kepada
keupayaan untuk memudah alih proses pembelajaran tanpa terikat kepada lokasi
fizikal proses pembelajaran berlaku (Kukulska-Hulme & Traxler, 2005). Dalam
kata mudah, proses pembelajaran boleh dilakukan dimana-mana sahaja dan bukannya
di kelas semata-mata. Sebagai seseorang pelajar di institusi pengajian tinggi
khususnya di Malaysia, telefon mudah alih, komputer riba, palm talk merupakan gadget yang mampu dimiliki. Dengan adanya peralatan
berteknologi ini, secara tidak langsung berpeluang untuk mengubah bentuk kaedah
pembelajaran untuk mencipta komuniti pembelajaran yang luas, untuk
menghubungkan manusia pada masa nyata ataupun dunia maya, untuk menyediakan
kepakaran yang diperlukan dan seterusnya menyokong pembelajaran sepanjang hayat
(Sharples, 2000).
Telefon bimbit memainkan peranan
yang penting dalam kehidupan pelajar sebagai alat untuk berkomunikasi dan telah
berjaya menarik minat golongan muda (Hamdan, Din & Abdul Manaf, 2012). Berdasarkan
Laporan Kaji Selidik Pengguna Telefon Bimbit 2007 yang dikeluarkan Suruhanjaya
Komunikasi Multimedia Malaysia, lebih separuh daripada 21 juta pengguna telefon
bimbit di negara ini gemar menggunakan khidmat SMS atau khidmat MMS sebagai
medium berkomunikasi. Teknologi telekomunikasi juga terus mengalami
perkembangan yang mendadak di seluruh dunia terutamanya dalam peralatan mudah
alih seperti telefon bimbit dan PDA (Landell, 1997).
Secara keseluruhannya M-Learning boleh dilaksanakan dalam
sistem pendidikan di Malaysia kerana ia adalah satu perkhidmatan dan kemudahan
yang membekalkan pengguna dengan maklumat elektronik secara am dan kandungan
pendidikan yang membantu pencarian tanpa mengira masa dan tempat. Melalui
penggunaan pembelajaran mudah alih secara tidak langsung boleh dijadikan
penambahbaikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
3.0 SEJARAH PENGGUNAAN MOBILE LEARNING
ICT telah
dilaksanakan di negara ini hampir dua dekad dan diikuti dengan pelaksanaan
E-Pembelajaran. Setelah
lebih sedekad kemudian, teknologi E-Pembelajaran
menjadi semakin berkembang sehingga boleh dipaparkan di atas skrin kecil yang
mampu dibawa ke mana-mana sahaja dan lebih dikenali sebagai teknologi M-Pembelajaran.
Kajian-kajian lalu telah menunjukkan M-Pembelajaran
sangat efektif dalam pengajaran dan pembelajaran. Kajian oleh Saran, Cagility dan Seferoglu (2008)
mendapati M-Pembelajaran menggunakan
peralatan telefon mudah alih telah meningkatkan kemahiran pelajar dalam mata
pelajaran Bahasa Inggeris melalui penggunaan bahan berbentuk multimedia.
Kajian juga mendapati penggunaan MMS
dan SMS dapat mempertingkatkan perbendaharaan kata pelajar dengan berkesan.
Antara kajian terawal dalam bidang M-Pembelajaran
di Malaysia ialah kajian penilaian pelaksanaan program M-Pembelajaran kepada pelajar-pelajar tahun 5 di sebuah sekolah
rendah di Kuala Lumpur (Saedah Siraj dan Norlida Alias, 2005). Tujuan kajian
ialah untuk menyiasat sama ada pelaksanaan program M-Pembelajaran mencapai hasrat yang ditetapkan ke atasnya dan juga
menilai kekuatan dan kelemahan program. Hasil kajian mendapati pelaksanaan
program M-Pembelajaran telah mencapai
hasrat yang ditetapkan ke atasnya. Kajian juga mendapati program M-Pembelajaran mempunyai banyak kekuatan
disamping terdapat beberapa kelemahan.
Di Malaysia, perkembangan teknologi
tanpa wayar kini menunjukkan perkembangan yang amat pesat sekali. Penggunaan
peralatan mudah alih seperti telefon mudah alih, PDA, komputer bimbit dan
lain-lain peralatan telah meningkat. Permintaan yang tinggi terhadap telefon
mudah alih ini menjadikan harganya semakin murah dan mampu dimiliki. Telefon mudah
alih juga dipercayai sangat berguna untuk digunakan dalam proses
pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Malah terdapat perdebatan mengenai baik
dan buruk peralatan ini sehingga kajian dan projek mengenai penggunaan telefon
mudah alih dalam m-pembelajaran turut meningkat. Ini jelas menunjukkan bahawa
masyarakat telah mula menerima pandangan tentang penggunaan telefon mudah alih
dalam kepentingan pendidikan.
Tambahan pula, terdapat beberapa
sekolah yang telah mula menggunakan telefon mudah alih secara formal dalam
pengajaran dan pembelajaran. Malaysia juga telah pun menjalankan kajian rintis
terhadap pelaksanaannya melalui kajian “Belajar Secara Maya Guna iPhone”
(Utusan,2009). Ini secara tidak langsung menunjukkan kebanyakan rayat Malaysia
mempunyai telefon mudah alih yang membolehkan maklumat diperolehi secara tanpa
wayar yang memungkinkan M-Pembelajaran
dilaksanakan. Perubahan yang dibawa dalam pendidikan di Malaysia bukanlah mudah
tanpa sebarang halangan dan cabaran memandangkan ianya melibatkan banyak bidang
seperti sosial, politik dan ekonomi dalam sistem pendidikan Malaysia. Walaubagaimanapun,
mengikut keadaan ekonomi kini, peningkatan yang berlipat ganda telefon mudah alih
di kalangan rakyat Malaysia (Malaysian Communications and Multimedia Commision,
2010) memberikan petunjuk mengenai peluang untuk melaksanakan M-Pembelajaran di Malaysia.
4.0 APLIKASI MOBILE LEARNING DALAM PENDIDIKAN KHAS
Pendekatan
baru dalam pengajaran dan pembelajaran iaitu aplikasi M-Learning adalah satu proses pembelajaran yang interaktif menggunakan
alat teknologi komunikasi khususnya dalam bidang pendidikan khas. Ia merupakan
langkah bijak untuk setiap pelajar mengakses ke dunia pendidikan global ini.
Gomez (2007) membincangkan bagaimana pembelajaran disampaikan kepada pelajar
melalui telefon bimbit. Daripada hasil kajian beliau, didapati pelajar lebih
menggemari kaedah berkenaan kerana mereka boleh mempelajari sesuatu pelajaran
mengikut kesesuaian masa mereka sendiri walaupun mereka berada jauh daripada komputer.
Guru pendidikan khas juga menggunakan telefon bimbit untuk menunjukkan video
dalam youtube ketika proses pengajaran dan pembelajaran dijalankan. Hal ini
membolehkan pelajar berkeperluan khas mudah memahami isi pengajaran yang
disampaikan oleh guru dan dapat mengelakkan para pelajar berasa bosan.
Selain itu, teknologi digital ini
boleh digunakan untuk melatih, membantu dan juga memudahkan proses
pembelajaran. Aplikasi yang direka dengan baik boleh merangsang minat pelajar
dan juga membantu pelajar-pelajar berkeperluan khas menyesuaikan diri dalam
persekitaran arus perdana. Pada masa kini, aspek pendidikan dapat diaplikasikan
sebagai aplikasi mudah alih dalam telefon pintar, komputer, tablet, dan peranti
mudah alih sebagai m-learning. Hampir semua orang pada masa kini mempunyai
telefon pintar, golongan berkeperluan khas juga tidak terkecuali untuk memiliki
telefon pintarnya sendiri. Justeru, pembangunan aplikasi mudah alih untuk
membantu pelajar berkeperluan khas dalam proses pengajaran dan pembelajaran
boleh dianggap relevan.
5.0 KELEBIHAN DAN KELEMAHAN
5.1 KELEBIHAN
- M-Learning membantu pelajar meningkatkan kemahiran literasi dan numerik untuk mengenalpasti keupayaan sebenar mereka.
- M-Learning boleh digunakan untuk menggalakkan kedua-dua pengalaman pembelajaran bebas dan pengalaman pembelajaran perkongsian (collaborative learning).
- M-Learning dapat membantu pelajar mengenalpasti perkara-perkara yang memerlukan bantuan dan sokongan.
- M-Learning dapat membantu dalam memperjuangkan penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi serta dapat membantu mengurangkan jurang di antara literasi telefon mudah alih dengan literasi teknologi maklumat.
- M-Learning membantu pelajar menolak beberapa formaliti daripada pengalaman Pembelajaran.
- M-Learning membantu pelajar dalam mengekalkan fokus pembelajaran untuk jangka masa yang lebih panjang.
- M-Learning membantu meningkatkan self-esteem
- M-Learning membantu meningkatkan keyakinan diri
Kesan-kesan
positif ini jika dapat diterapkan di dalam suasana pembelajaran di institusi
pengajian tinggi di Malaysia semestinya dapat meningkatkan prestasi seseorang
pelajar dalam semua aspek yang ingin dicapai. Selain itu, mereka juga dapat
melihat dan menggunakan teknologi mudah alih ini dengan perspektif yang lebih
luas.
Selain itu, elemen multimedia yang
mampu mengintegrasikan audio dan video dapat menarik minat pelajar dalam
penggunaan m-pembelajaran. Melalui pengajaran dan pembelajaran yang menggunakan
audio dan video, pelajar akan menjadi lebih menumpukan perhatian, aktif,
konstruktif, bersemangat dan dapat menyemarakkan peranan bekerjasama dalam
suasana pemikiran kreatif dan kritis. Perkembangan seperti ini amat diperlukan
dalam melahirkan graduan yang kompetitif dan berdaya saing.
Keperluan dalam persekitaran
pembelajaran yang baru perlu dilaksanakan agar proses pembelajaran tidak
terbatas kepada kaedah tradisional semata-mata. Melalui m-pembelajaran,
kebebasan dan kawalan diberikan sepenuhnya kepada pelajar. Pelajar diberi
kebebasan untuk menghantar tugasan, menjawab soalan kuiz, memuat turun
nota, berdiskusi dan melakukan
aktiviti-aktiviti pembelajaran mengikut kehendak dan kesesuaian masa mereka.
Kebebasan yang diberikan kepada mereka terhadap kaedah pembelajaran ini dapat
menarik minat mereka dalam mendalami sesuatu pelajaran. Memandangkan setiap
pelajar berbeza, ia merupakan motivasi kepada mereka untuk terus maju dan
meningkatkan prestasi pelajaran mereka.
Kemudahan khidmat pesanan ringkas
yang hadir bersama alatan mudah alih menjadikan sesi pengajaran dan
pembelajaran lebih mudah kerana segala maklumat berkenaan temujanji bersama
ahli kumpulan dan pensyarah dapat dilaksanakan secara masa nyata. Kemudahan ini
dapat menjimatkan masa serta memudahkan seseorang pelajar dan pensyarah
menetapkan jadual harian mereka tanpa terikat pada masa-masa tertentu sahaja.
Selain itu, pelajar dapat
menjimatkan masa untuk belajar. Kebanyakan m-pembelajaran mengandungi latihan
yang membenarkan pelajar mencabar subjek tersebut dan memintas bahagian
maklumat yang telah diketahui. Hal ini menunjukkan bahawa pelajar tetap
mencapai objektif pengajaran melalui proses pembelajaran yang berlainan. Dalam
pembelajaran tradisional, pelajar yang mempunyai tahap pengetahuan yang berbeza
terpaksa menerima pengajaran yang sama.
Seseorang pelajar juga dapat
meningkatkan keberkesanan pembelajaran melalui m-pembelajaran. Pelajar dapat
mencapai maklumat yang meluas apabila perlu. Maklumat dapat dikongsi antara
individu dengan pakar dalam bidang tertentu yang dikenali melalui e-mel,
chat-room atau papan bulletin. Masa untuk proses pembelajaran secara langsung
dapat disingkatkan.
5.2 KELEMAHAN
Terdapat
beberapa kelemahan dalam M-Learning yang dapat dikesan antaranya
ialah saiz skrin peralatan mobile seperti PDA dan telefon bimbit yang agak
kecil. Talian internet yang tidak stabil juga merupakan satu lagi kelemahan
dalam pelaksanaan m-pembelajaran. Masalah
saiz skrin sememangnya menjadi satu isu dalam m-pembelajaran. Skrin yang kecil
seperti di telefon bimbit menyukarkan sedikit pelajar untuk membaca dan
menghadkan bilangan teks yang dipaparkan (Zhang, Wang, Rao, Yang, Li, & Lu,
2006). Selain daripada saiz skrin yang terhad, peralatan mobile juga menghadapi
masalah lain seperti kaedah memasukkan input yang lemah dan hayat bateri yang terhad (Parsons, Ryu, & Cranshaw,
2007).
Kelemahan yang ketara adalah
berkaitan dengan kesukaran dalam teknologi dan pengaksesan, maklumat yang
melebihi beban, kualiti maklumat yang berubah, kehendak masa dan kekurangan
kemahiran dan kesukaran dalam mengendalikan masalah-masalah teknikal seperti
masalah sambungan internet, masalah teknikal peralatan mudah alih dan masalah
virus. Terdapat juga beberapa kelemahan di dalam M-Learning ini kerana sebagai manusia kita pasti mempunyai
kekurangan yang tidak dapat dielakkan.
Selain itu juga, kelemahan-kelemahan
yang telah dikenalpasti ialah M-Learning
ini sukar dikendalikan kerana pelajar kurang pengetahuan dalam web portal yang
menggunakan sistem MOODLE (Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment
atau dalam bahasa Malaysia ialah Modular Berorientasikan Objek Persekitaran
Pembelajaran Dinamik). Talian internet juga yang sibuk turut menjadi penyumbang
kepada proses M-Learning ini menjadi
lambat dan membataskan penggunaannya.
6.0
ISU DAN CABARAN
Isu
dan cabaran dalam pelaksanaan M-Learning
dari aspek teknikal adalah di mana penggunaan telefon bimbit atau PDA dalam
proses pengajaran dan pembelajaran kurang efektif. Hal ini demikian kerana
skrin telefon bimbit dan PDA adalah kecil menyebabkan maklumat-maklumat yang
disampaikan menjadi ringkas. Jika maklumat yang disediakan banyak dan panjang,
ianya akan menyusahkan pelajar melihat atau membaca maklumat yang disampaikan
kerana paparan akan menjadi kecil serta pelajar akan menjadi tidak jelas dan
kurang faham mengenai maklumat tersebut. Melalui kajian yang dijalankan oleh
Ronaldi (2008), ianya menunjukkan pelajar mengalami kesukaran untuk melayari
maklumat tambahan yang perlu melalui butang. Ini kerana butang tersebut terlalu
kecil dan susah untuk ditekan, sesetengah telefon bimbit dan PDA pula mempunyai
jumlah storan yang kecil dan tidak mampu untuk menampung bahan pembelajaran
yang dimuat turun. Rangkaian yang menyediakan M-Learning juga mungkin mengalami kesesakan apabila pengguna dan
bahan semakin bertambah. Perubahan dalam pasaran telefon bimbit dan PDA pada
masa kini amat pantas dan teknologi dari telefon bimbit dan PDA akan sentiasa
ditambah baik.
Dari sudut sosial dan pembelajaran
pula, M-Learning dilihat bertentangan
dengan norma-norma kaedah pembelajaran di Malaysia kerana sistem pembelajaran
di Malaysia amat menekankan hubungan baik di antara pelajar dengan guru. Di
dalam penggunaan M-Learning, tiada
komunikasi bersemuka dan hubungan yang baik antara pelajar dan guru. Dengan
ini, guru tidak dapat mengenal pasti kelebihan dan kelemahan yang ada ke atas
pelajar-pelajarnya dan sukar untuk membentuk keperibadian pelajar. Penggunaan
media teknologi telefon bimbit dan PDA dari satu aspek seolah-olah membataskan
perhubungan pelajar dengan guru. Selain itu, kebergantungan pelajar terhadap M-Learning akan membataskan kemampuan
pelajar dan lama kelamaan menjadi lemah dan hamba kepada teknologi seperti
kemungkinan seseorang pelajar itu boleh mengalami “telephone addict” iaitu di
mana kehidupan seseorang itu terlalu bergantung terhadap telefon bimbit.
Pada masa yang sama, ia juga memberi
kesusahan kepada segolongan pelajar. Ini kerana tidak semua pelajar mampu
memiliki telefon bimbit dan PDA yang boleh menyokong M-Learning. Semuanya adalah mahal bagi golongan pelajar yang
miskin. Begitu juga dengan kos pengaktifan GPRS atau 3G yang perlu dibuat
sebelum pembelajaran secara M-Learning
dapat digunakan dengan sepenuhnya. Semua ini memakan kos yang tinggi. Selain
itu juga tidak semua maklumat daripada disiplin tertentu dapat disampaikan oleh
guru kepada pelajar melalui M-Learning.
8.0 KESIMPULAN
M-Learning
telah mula memainkan peranan penting di dalam pembelajaran. Kewujudan teknologi
mudah alih tanpa wayar telah menjadikan ianya satu realiti. Kebebasan pelajar
belajar dan memperoleh maklumat menjadikan M-Learning
sangat digemari. Dengan kecanggihan teknologi serta kemampuan memiliki peranti
mudah alih, M-Learning bukanlah
sesuatu yang sukar untuk dilaksanakan di Malaysia. Justeru itu, ia menunjukkan
bahawa M-Learning sememangnya sesuai
untuk dilaksanakan di Malaysia sekaligus merebut peluang yang ada bagi
melahirkan pelajar yang berdaya saing dan dapat menguasai kemahiran enrik yang
seharusnya ada dalam diri setiap pelajar seawal peringkat sekolah lagi.
Faedah-faedah yang dapat diperolehi
dengan penggunaan M-Learning boleh
dijadikan motivasi dalam menjayakan kaedah pengajaran terbaru ini. Kesannya
kepada masa depan pelajar adalah terbukti di luar negara dan itulah kunci
kejayaan yang perlu diambil kira untuk merealisasikan kaedah pengajaran dan
pembelajaran M-Learning. Di Malaysia,
kita harus merebut peluang yang terdapat dalam M-Learning untuk melahirkan pelajar yang berdaya saing dan dapat
menguasai kemahiran umum yang seharusnya ada dalam diri setiap pelajar.
RUJUKAN
Bob
Little (2012). Effective and efficient mobile learning: issues and tips for developer.
Dicapai pada Mei 5, 2017 dari doi:org/10.1108/00197851211267983.
Idrus.W.&Buntat,Y
(2008). Aplikasi M-Learning dalam Pengajaran dan Pembelajaran Di Sekolah-Sekolah
Malaysia: Isu Dan Cadangan Pelaksanaannya. Fakulti Pendidikan Universiti
Teknologi Malaysia.
Nitin
U. (2006). M-Learning -A New Paradigm in Education lnternotionol Journal Of lnstructionol
Technology & Distance Learning Vol. 3, No.2.
Syed
Ardi Bin Syed Yahya Kamal,Zaidatun Tasir (2008). Pembelajaran Masa Depan Mobile
Learning Di Malaysia. Universiti Teknologi Malaysia. Dimuat turun pada Mei 5,
2017 daripada http://www.eprints.utm.my/7989/1/EDUPRES_(F3)_9.pdf Zahiah Binti Kassim & Abdul Razaq Bin
Ahmad E-Pembelajaran: Evolusi Internet Dalam
Pembelajaran Sepanjang Hayat, Universiti Kebangsaan Malaysia. Dimuat
turun pada Mei 5, 2017 daripada http://www. library.oum.edu.my/E-Pembelajaran.pdf
Siraj,S.(2005).
M-Learning Dalam Pembangunan Sekolah Berteknologi Di Malaysia:Prospek
Pelaksanaan. Prosiding Seminar Pendidikan. – USM.
M- learning ini bagus untuk diakses semasa pengajaran dan pembelajarann..
ReplyDeleteM-learning yang banyak membantu dalam proses pengajaran dan pembelajaran
ReplyDeleteisi-isi yang jelas dan mudah untuk difahami
ReplyDeleteterima kasih diatas maklumat yang dikongsikan.
ReplyDelete